Jumaat, Februari 13, 2009

Kelicikan Anwar : Satu Perjudian atau perjuangan bangsa

Tahun Lembu (kalender cina) telah tiba.selama 11 bulan selepas PIRU ke-12,setelah dikaji, diselidik, diperhatikan dan diamati, maka kita dapat rasakan politik tanah air kita semakin hari semakin menarik dan makin berbisa.Hari demi hari pelbagai situasi politik kita lalui kalut, seksi, panas,cemas,gusar,gundah gulana,geram,sedih,gembira dan terharu..itu lah gambaran politik tanah air kita yang berlaku sekarang. ini ka yang dinamakan politik sebenar atau gimik politik.Tapi hakikat politik dan prinsip politik memang macam tu.Siapa bijak dia di atas dan siapa pula kurang bijak maka dia dibawa.Tiada seorang politik yang lurus bendul. Masing-masing ada percaturan/taktik tersendiri. Percaturan yang pintar akan membawa kejayaan. Hari ini Kusai Tandek ingin mendedahkan pembaca apa pula percaturan pihak pembangkang dalam merealisasi matlamat menduduki kerusi PM di Putrajaya..siapa sebenarnya yang menjadi buah catur dlm politik game PR yang ditunjangi oleh Anwar Ibrahim. Cuba lihat dibawah berdasarkan analisis parti siapa catur dan siapa dicaturkan:
PAS: Rasanya di parti ini rata2 semua pembaca tahu siapa dicaturkan dlm parti ini. kita tahu wujud dua puak dlm parti ini satu golongan ulama dan satu lagi golongan yg dikenali sebagai erdogan (golongan berpendidikan-pro Anwar). Jelas dan terang2 mereka adalah buah catur kepada anwar adalah husam musa. dan terbaru bekas MB perak nizar yang pak turut kepada anwar. puak ini terang2 menentang prinsip asal perjuangan PAS. maka tdk keterlaluan saya katakan kalau PAS sudah terlalu jauh menyimpang dari landasan perjuangan asal mereka. kenapa ada org sanggup dehaka kepada sultan (didalangi anwar), kenapa ada pegunaan hand brek bila undang2 hudud ingin d laksanakan bila DAP membantah (husam mengatakan hukum hudud tetap dilaksana bla PR merintah ketika husam disoal oleh KJ. apabila DAP membantah hand break pula ditarik). malahan kalau blh masuk gear undur balik. kenapa pula ada fatwa yg pelik tetang lompat masuk PR tindakan bijak tp bila keluar dari PR d kritik pula. itu belum lagi fatwa undi ini maka masuk islam. tapi bila undi BN masuk neraka pula? dan undi PR masuk syurga? anwar bijak mencaturkan pihak kawan sendiri, yg pelik kenapa tidak presiden PAS saja yg dicaturkan dan kenapa pula husam yg dipilih? satu persoalan yg sering bermain diminda kita kenapa dan mengapa husam yg menjadi buah catur dlm hal ini? adakah tuan guru hadi awang dan nik aziz tidak mudah dijinakan dlm hal ini? atau presiden ini sukar bagi anwar untuk pergunakan dia? tapi kalau direnung dari sudut politik pula saya rasa ada percaturan d sebalik perkara ini..adakah husam muktamar akan datang dan tuan guru hadi akan tumbang dan digantikan oleh husam siapa tahu ini kan politik...dari percaturan ini juga kita tahu tuan guru hadi dah terikat dengan PR dia takkan akan berani keluar dari PR sebab dia tahu pasti akan berlaku perpecahan dalam parti PAS. pandai betul anwar. INI adalah sinopsis rentetan jalan cerita pendek d dalam PARTI PAS.
DAP:Satu parti yg boleh dikatakan parti keramat dan parti yg cukup lantang dan tegas dlm memperjuangkan prinsip partinya.Tapi sayang seribu kali sayang sekeras keras batu akhirnya cair juga oleh air dan lidah yg tak bertulang. Anwar bijak mempergunakan parti ini sebab dia tahu parti ini mempunyai 2 pengaruh besar dalam kaum cina dan india sebab parti ini rata2 mewakili 2 kaum ini.Tapi pokok pangkalnya siapa pula buah catur dlm parti ini? Satu malaysia sudah tahu dari mulut presiden DAP yg berkata dia telah disisihkan oleh ahli partinya sendiri. maka kita tahu secara terang2 buah catur dlm DAP adalah lim guan eng dan lim kit siang. kita pun sudah tahu d kalangan kaum cina sudah tersebar yg wujudnya kaw team cina dlm parti ini.apa yg mereka gelar (erdogan fatherson). dlm hal ini wujud lagi satu persoalan kenapa anwar pilih mereka (guan eng dan kit siang) kenapa tidak karpal sendiri saja dipilih jadi buah catur dlm perkara ini? sedang kan karpal seorang peguam yang terkemuka dan mempunyai pengikut ynag ramai. adakah karpal juga seperti hadi awang yg sukar untuk ditundukan dan dijadikan buah catur dlm politik game anwar?tapi karpal adalah d antara pengerusi parti yg cepat menghidu perkara ini. tapi dia terlambat sikit dlm hal ini kerana anai2 catur ini dah mula masuk dlm DAP. maka tidak hairan kenapa karpal melenting dan mula bertindak bagi membendung kumpulan fatherson ini. karpal juga cuba mengekang erdogan fatherson ini dari meyimpang dari perjuangan parti. tapi anuar kenapa pilih 2 org ini iaitu guan eng dan kit siang berbanding dlm PAS husam seorang saja. adakah lim kit siang terlalu tua untuk bakal mengantikan kedudukan karpal ini kelak, maka pelapis dipertaruhkan dlm hal ini..adakah era fatherson akan mejelma dlm DAP dan bakal meneggelamkan bahtera karpal dan anaknya? mungkinkah anwar menggunakan pengaruh lim kit siang dalam masyarakat cina? atau terpakasa memilih kedua-dua sekali sebab kit siang adalah penasihat utama kepada anaknya guan eng?. atau adakah guan eng akan mengambil ahli jawatan pengerusi DAP kebangsaan dari karpal? adakah juga kita akan melihat pertarungan 4 anak beranak dlm DAP? KARPAL dan gobind leo OR LIM and guan eng...kita tunggu diperhimpunan parti DAP akan dtg?
PKR: SIAPA buah catur dlm pkr? tak perlu garu kepala dlm hal ini buah catur dlm parti ini adalah kaum CINA dan KAUM india....dua kaum ini diperalat 100% oleh anwar. lihat saja yang berlaku kerajaan PR diselangor. PKR terbahagi dua kumpulan iaitu PKR cina dan PKR India. YB PKR dari India meletak jawatan dalam PKR sebab tidak puashati. ini lah kunci utama anwar dlm perjuangan partinya..Kenapa saya ckp mcm tu,lihat saja org islam tidur d jalan raya derhaka buat bantahan terhadap sultan tetang kes d perak.mana dua kaum ini?mereka tepuk tangan saja d belakang tabir? setelah TUN mengeluarkan kritikan malam esoknya baru lah konon pelakon2 dlm PR konon2 nyalakan lilin d jalanan sebagai bantahan..tapi sayang anwar ini kurang bijak dlm mengatur langkah caturnya.dia cuba mengatur langkah semula supaya elakan dari cekmet or sekurangnya dia cuba untuk stillmet.pkr skg dilanda krisi masalah disiplin ahlinya. satu demi satu anggota partinya ditelanjangkan salahlaku dan perangai mereka. ini lah akibat main tangkap masuk sahaja ahli..
SAPP:Walaupun parti ini tdk dlm pakatan pembangkang tapi dia tetap dikira pembangkang dlm luar pakatan ini.sapp yg dulu merupakan parti kompenen telah memberontak dlm BN.tapi sayang setelah seminggu habis pilihan raya dato yong tek lee telah pergi berjumpa dengan c lidah bercabang ini iaitu anwar dihongkong. malangnya dia telah temakan pujuk rayu anwar,dia telah meghancurkan partinya sendiri yg dia bina dulu. sebenarnya yun tock lee keluar BN sebab dia marah ndak terpilih calon di Parlimen Kota Kinabalu. jawatan pun tiada. siapa lagi mau kasi calon dia yang sudah dikenakan tatatertib rasuah wang dlm pilihanraya likas. di sini lah anwar ambil kesempatan walaupun yong teck lee tiada apa. tapi harus diingat sapp ada 2 kerusi parlimen dn 4 DUN yang dimenangi atas tiket BN. jadi cuba ambil kesempatan dalam hal ini. lihat saja setelah anwar gagal memujuk raymond tan dia terus mencari dato yong utk membuat buah catur terbaru. tapi hajat anuar tak kesampaian dlm hal ini. tapi dato yong blh dikatakan antara org yg terbijak dlm pembangkang ini sebab dia telah meletakkan syarat kepada anwar sebelum meyertai PR DATO Yong meminta anwar buktikan dulu yg dia mampu kuasai malaysia atau kerajaan sebelum partinya masuk dalam pakatan pembangkang. tapi hakikat sapp dah berpecah dua kerja anwar dlm cuba membuat percaturan politik. Diatas cuma baru parti2 pembangkang. blm lagi buah2 catur yg ingin dipergunakan dlm BN sendiri..tak dapat d sangkal lg kenapa anwar ada membuat pertemuan dengan org2 seperti DATO Chua So lek,DATO Zahid,ketua pemuda gerakan,ketua pemuda MCA dan beberpa org lg ahli dlm parti BN yg lain..apa motif anwar mencari buah catur dlm parti kompenan ini. adakah ingin menhancurkan parti2 lain..kita renungkan sebijak-bijaknya analsis ini. ini sebenarnya anwar yang hanya ingin merealisasikan impian mat jenin jadi PM..........

19 ulasan:

Najis Rojak berkata...

kenapa PBS (Pairin Belum Sunat) saudara tidak buat komen?, selama PBS memerintah Sabah apa kemajuan yang dia buat di daerah Kota Marudu dan Tandek?,

Najis Rojak berkata...

kita sokong Anwar untuk cara menghalau keluar UMNO dari bumi Sabah bah saudara pa mcm pendapat sya kira OK kah?

Tanpa Nama berkata...

bravo ,jangan takut jangan gentar tulis apa yg anda rasa betul..makin ramai yg komen mcm najis rojak d atas maknanya blog kusai tandek mendapat tempat serta pembaca dari luar..terus kan brooo ingat pesan saya jng takut jng sama sekali undur dan tarik hand brek seperti mereka2 d atas pecacai2 tak ada pendangan dan wawasan.

Tanpa Nama berkata...

fulamak satu analisis yg menarik terusk brooo?

Tanpa Nama berkata...

petagas mari:

pedas brooo dan menarik...era fatherson dah menular broooo..dlm pkr pun ada era fatherson brooo..mampus lah pencacai d atas..teruskan brooooo kami akan terus bg soport sama blog u..all the best

Tanpa Nama berkata...

nongkolod boy>>>>>

hahahah najis rojak..kenapa tak makan saja najis tu..atau hakikat analisis d blog ini benar atau u terasa ke..wakwkakakakak fatherson bakal kuasai malaysia kawan kawan sebarkan blog tandek ini..weeeeiiiiiiiiiiii ahli BPN era fatherson mula mejalar dlm PR..Perang FATHERSON anuar khianati kita

Tanpa Nama berkata...

ulas dia kawan sampai lumat sampai terburai semua..sampai terlondeh semua..nah biar terkeluar semua...fatherson mampus lah kamu urang...

Junid Bin Gunsalam berkata...

hye
tanpa nama, tq kerana support blog sy. sy harap kita terus boleh saling bertukar pendapat dan komen. tq

Tanpa Nama berkata...

politik animal ging tulah percaturan tdk ada politk yg lurus..makin lurus makin d hujung lah tempat kau..maka kalau betul nak sokong c anuar supaya umno keluar dari sabah kenapa lah betapa budunya org yg bg komen d atas terang2 anuar dah perbodohkan kamu tu..kan kamu ckp nak sokong anuar pasal nak halau parti umno keluar dari sabah yg pkr masuk sabah pula ko mau bikin apa pula?kan sama2 parti dari semenanjung juga kan..sottttt tuuukoiii tanak hitiiii mulau betul...tamakan kali tai c anuar..

Junid Bin Gunsalam berkata...

hye srixon,
sy rasa ko ndak peka melihat perkembangan kota marudu. lebuhraya kota marudu-pitas. itu siapa buat? BN atau PR. Tanaman Getah Berkelompok (LIGS) yang bagai cendawan tumbuh selepas hujan. BN atu PR yang buat? Banyak jalan raya yang sudah dan sedang di upgrade. Dewan Komuniti yang tersergam Indah. Bekalan Elektrik yang mula masuk dikawasan pedalaman. dulu mana ada. banyak pelajar lepasan universiti. dulu satu dua orang saja masuk U. dan byk lagi. apakah ini kota marudu boleh dikatakan tidak mengalami pembangunan???? sila fikir dan renungkan.

Tanpa Nama berkata...

hidup kusai tandek...mampus lah kali ni peranak sabah bah ni..jang kau takut jng kau segan kami datang bg soport kawan..td ada kawan antar email suruh masuk blog kau ni bg sokongan..bg pandangan..ya bah betul juga kan yg pkr pula masuk sabah blh pula..apa lah tu kunun..wakwakkakwakkwak masuk saja gear maju ahhh jng kau undur ging? lg panas lagi bagus .... asal ada buruk bn lah saja asal ada baik pula pr saja..hahhahhhaha londeh dia ging..

Junid Bin Gunsalam berkata...

hye tanpa nama..
terima support kamu..harap2 suatu hari nanti kita boleh minum sama2.

Tanpa Nama berkata...

atuk atuk atuk blog ini, hot hot brooo..lama kah sudah blog ni Junid..kenapa lah kawan sia lambat sms dibagi tau ahhh..u org sabah kah? hehhehhehe mampus lah kali ni masuk akal ni anlisis ko kawan..betul juga bah kita asik pikir pasal pas saja ada erdogan d sana dap pun ada pula perang saudara dalam parti apa itu nama grop kaw team cina fatherson kah? lucu juga kan 4 beranak akan bakal behamtam sama sendiri nanti..nah ko tinguk bah anuar tu adakah blh dia kasi rasuk2 parti sabah supaya behantam sama sendiri..baru tu parti dia PKR dari semananjung juga kan blh pula kunun masuk sini..NDAK LOJIK betul..yg heran semua burk sama bn saja bah dia org saja bagus..kalau mcm tu jalan raya yg bn dulu bina jang lah kamu guna kalau mcm tu kan..hhihiii kasi hantam diua org

Junid Bin Gunsalam berkata...

hye tanpa nama,
iya saya orang sabah..bah kita sama2 lah saling memberi pendapat dan komen dlm blog sy demi masa depan bangsa dan negara kita. sy buat blog ini pada ogos 2008. tapi sy aktifkan baru saja yang bulan januari 2009.

Kilau_Podos berkata...

aiks ko nie Kusai Tandek sya ko tidak bawa pigi minum2 kah ? LoL

Junid Bin Gunsalam berkata...

hye kilau...

ko d mana? bah kita blh p minum2 bah..hehehehe

Kilau_Podos berkata...

sya sdh tukar nama bah Kusai Tandek takut nanti kena ISA -:)

kopitumbuk berkata...

Satu ulasan yang menarik, walaupun saya tidak berminat untuk involved secara langsung tapi saya berminat dengan perkembangan politik di negara ini. Pada pandangan saya, saya mengerti juga kenapa ramai orang sudah mulai tidak suka kepada BN. Tak perlulah saya jelaskan kenapa kerana nanti terlalu panjang pula omelan saya. Tetapi pada pendapat saya, sebagai seorang rakyat negara ini, saya tidak berminat dengan PKR ataupun Anwar Ibrahim kerana sepanjang pengamatan saya dia hanya seorang yang licik, bercakap besar dan kosong dan membuat huru-hara. Saya mendapati juga rata-rata orang yang menyokongnya kebanyakkan adalah orang yang sudah termakan kata-kata manisnya. Untuk orang yang tidak tahu, AI seorang yang sangat bijak memanipulasikan kata-kata, saya katakan ini setelah mendengar hujah beliau yang sering berubah-ubah. Kepada kaum India berkata manis lain, kepada kaum Cina juga lain, kepada PAS juga lain. Secara terus terang, saya tidak berminat untuk mengundi orang yang lidah bercabang untuk menjadi perdana menteri. Saya juga tidak minat menjadi rakyat yang pemerintahnya suka buat demonstrasi di sana sini. Saya tidak suka politik yang menggunakan isu perkauman sebagai senjata (umpama menyimbah minyak di atas bara api). Sebelum angan-angan bagi PKR masuk ke SABAH, lihatlah dulu apa yang sudah di contribute oleh mereka di tanah semenanjung? Tiada apa yang boleh dibanggakan dan hanya menambah onar dan sakit kepala. Rata-rata orang malaya sudah mulai menyesal. Orang di Sabah harus pertimbangkan dulu bukan membuat keputusan melulu semata-mata kerana tidak puas hati dengan BN. Kalau tidak suka kepada BN pun pilihlah parti yang ada kepimpinan bermanfaat kepada negeri tercinta, jangan pula membawa pulang musang berbulu ayam ke dalam reban. Pikir-pikirkan lah sendiri.

Junid Bin Gunsalam berkata...

HYE...KOPITUMBUK..
memang benar dan sangat tepat pendapat dan komen ko. sy sangat setuju. harap2 orang kita tidak lah termakan kata-kata manis anwr yang setiasa beubah-ubah..tq kerana bagi komen. teruskan bagi komen..komen dan pendapat anda amat diperlukan...