Isnin, Mac 16, 2009

Datuk Max jadi mangsa kawan!!!!!

Pendedahan oleh Malaysia Today mengenai skandal perempuan dan memakan jutaan ringgit Kementerian didalangi oleh seorang kawan Datuk Max berbangsa India-Keling (buat setakat ini nama orang india tersebut masih dirahsiakan-takut melarikan diri diluar negara).
Gambar yang terpampang di Malaysia Today (Gambar Ketika Makan) sebenarnya diambil di Perth Austaralia pada tahun April 2008. Itu merupakan program anjuran bersama KDCA Sabah dan KDCA Kuala Lumpur. sebenarnya dalam meja makan itu, seramai 12 orang sedang makan bersama. Tetapi yang disiarkan di Malaysia Today merupakan potongan gambar empat orang saja dan memfokuskan datuk max.
Gambar ini diambil oleh seorang rakan datuk max (seorang keling). dan orng keling ini juga tengah melobi geran penyelidikan projek jutaan ringgit di Kudat Sabah. Geran Penyelidikan ini sudah 80% kelulusan dari kementerian. Tetapi setelah diteliti profail syarikat dan individu yang terlibat dalam projek ini, ada satu maklumat yang meragukan. maka dengan itu sebagai Menteri, Datuk Max telah meminta agar Geran ini di KIV (keep in View) buat sementara waktu sehingga hal-hal yang meragukan diselesaikan.
Setelah orang keling ini tau..maka, orang keling ini mengertak datuk max termasuklah ketua setiausaha Kementerian telah diugut oleh orang keling. bermacam-macam sms ugutan telah dikirimkan. (SMS ini dijadikan bahan bukti penyiasatan polis ketika ini). Tidak cukup dengan ugutan, orang keling ini membuat fitnah buruk kepada datuk max dengan cara manipulasi gambar di Perth Australia ketika makan.
Perkembangan terkini, kes ini sedang disiasat oleh pihak Polis. Dalam masa terdekat ini, Orang Keling itu akan diberkas...itulah nama lupa kawan. gara-gara kepentingan peribadi, maka kawan di jadikan lawan....bertaubat lah orang keling..

16 ulasan:

SRIXON berkata...

sepa nama itu KELING Kusai Tandek? tell the truth here pls nanti sya sindaat sama dia or halau dia balik India! LoL

Junid Bin Gunsalam berkata...

hye srixon..

setakat ini masih siasatan polis..selepas siasatan selesai baru nama dia boleh diberitahun...tq

dardie berkata...

Syukur dan terima kasih kerana ada jawapan yang diterima oleh raykat dan pemerhati mengenai isu gambar tersebut..maka, pengajaran yang mungkin boleh diambil kira sesiapa saja yang bergelar pemimpin terutama mereka yang sentiasa menjadi tatapan rakyat adalah supaya sentiasa berhati2 dengan moral di tempat awam agar ianya tidak menjadi bahan perbualan orang..memang bagi segelintir orang menganggap itu adalah privasi atau budaya hidup seseorang itu, tapi saya masih lagi mahu bersetuju dengan PM kita yang mengatakan bahawa setiap MP atau ADUN perlu menjaga tatatertib dan tingkah laku di tempat awam bagi menjamin kepercayaan rakyat...actually, bukan isu minuman, makanan, dan dengan siapa yang mahu rakyat highlightkan dalam isu ini...cuma mahu melihat pantulan kepada amanat PM.

Tapi, apapun dengan penjelasan ini akan meredakan suara2 ramai (harap2) kerana bukan di karpet blog ini saja isu ini timbul tapi telahpun hangat diperkatakan di lokasi2 lain..

Bagi saya, saya boleh dan mahu melupakan isu gambar ini sehingga ke suatu masa..fokus rakyat dan pemerhati sekarang adalah untuk terus melihat perubahan yang boleh dibawa oleh mereka2 ini..salam blog.

Junid Bin Gunsalam berkata...

hye dardie..

pengajaran daripada peristiwa ini, kawan2 juga. tapi perlu kena hati2.kalu kita seorang guru silat, tidak boleh kita kasi ajar 100% kepandaian kita. nanti itu murid pula yang bantai kita. dalam politik hati2 berkawan dengan orang disekeliling...mungkin dia juga yang meletupkan kita

dardie berkata...

ya, betul tu..menilai persekitaran itu sangat penting..tidak semua kawan itu menjadi kawan dalam semua aspek..

saudara, kalau semua guru gunakan prinsip tidak kasi ajar 100% kepada murid2 dorang, saya risau nanti kualiti generasi pelapis akan bertambah lemah..hehehehe..tapi saya faham konteks perbicaraan saudara..saja bergurau di penghujung senja ini..hehehe..

Suatu hari nanti (siapa tahu) mungkin saudara akan naik menjadi pemimpin d kawasan saudara..rakyat dan pemerhati mengharapkan kalau ianya berlaku, suatu yang lebih kreatif akan berlaku di kawasan saudara kerana saya melihat saudara seorang yang kreatif dalam penulisan politik..salam blog.

penjejak awan berkata...

Kata orang, berkawan biar seribu tapi hanya percaya pada diri sendiri. Jadi kawan ketawa senang cari tapi kawan bersedih, payah.

Little Mike berkata...

"Pengajaran daripada peristiwa ini, kawan2 juga. tapi perlu kena hati2.kalu kita seorang guru silat, tidak boleh kita kasi ajar 100% kepandaian kita. nanti itu murid pula yang bantai kita. dalam politik hati2 berkawan dengan orang disekeliling...mungkin dia juga yang meletupkan kita"

kondisi mengajar dan memiliki kawan dua hal berbeza apabila kita menyebut tentang 'menurunkan ilmu'... spesifikasi ilmu juga perlu diperhatikan keperluan dari segi upaya membangun bangsa.

Dalam silat saya cuba bersetuju, tidak semua boleh diajar kepada murid. Dalam konteks berkawan pula, ia bukan mekanisma bentuk/konsep pada satu bahagian, siapa mengajar, siapa belajar (kerana cakupan pengajaran begini fokusnya terjadi di 'bahagian' lain iaitu antara guru/murid, ketua/pekerja/, ibubapa/anak, mentor/mantee-yang mana tidak dapat dikaitkan subjek silap atau tidak memiliki kawan mengikut entry saudara). Dasar kawan boleh dilihat bagaimana memelihara kesinambungan komunikasi dan etikanya dalam melepasi fasa riang ria dan kerumitan persahabatan, cara menjaga nilai, kondisi moral, cara berinspirasi dsb. Ia penekanan kemanusiaan, belum kepada disiplin ilmu yang lebih besar. Jadi, tidak timbul isu dalam konteks Datuk Max yang 'perlu berhati2 dengan kawan' dan kaitan dengan JANGAN TURUNKAN ILMU 100%.

Dalam konteks memimpin, tidak sama dengan konteks anda memiliki kawan. Lantas saya percaya, untuk disiplin memimpin harus diperturunkan sepenuhnya 100% ilmu kepada 'follower' akan CONTOH_-CONTOH BAIK memimpin. Jadi, isu Datuk Max ialah isu kawan makan kawan. bukan isu kesilapan salah turun ilmu. jelas bahawa 'memimpin' dan 'memiliki kawan' relevansinya bertentangan.

Mengenai Datuk Max, saya tetap sabar dan tidak 'mengupas' jauh kaitan isunya. Di Malaysia ada sistem undang2 yang membolehkan semua ini mendapat perhatian sewajarnya sama rata dan adil kepada kedua-dua pihak. Mudah2an, Datuk Max dapat menangkis tomahan dan fitnah. Saya juga berharap itu tomahan semata-mata

orang kampung berkata...

Inilah hakikat politik di Malaysia, macam-macam cara digunakan untuk menjatuhkan seseorang.

dardie berkata...

Bagi mereka yang bertujuan untuk menjatuhkan seseorang adalah disarankan untuk menghentikan agenda tersebut....namun, bagi mereka yang bertujuan untuk memberi teguran secara membina untuk kemajuan, perubahan serta keharmonian sejagat, silakan teruskan pandangan anda..dan biarlah ianya bermoral..

Junid Bin Gunsalam berkata...

hye dardie...
tq dengan pandangan saudara. sebenarnya sy cuma manusia biasa. memang sejak dari kecil lagi yang minat mengikut perkembangan politik malaysia dan amnya di sabah. ketika ini sy terpanggil untuk memberi komen dan idea mengenai landskap politik negara kita. ini cuma minat sy terutamanya sekali menjelaskan isu-isu semasa. prinsip sy, kita harus memperbaiki secara telus kepimpinan BN sekarang. sebab bagi sy, BN telah menjalankan tugas dengan baik cuma kita perlu menambahbaik part2 tertentu.

kalu kita tengok Pakatan Rakyat, belum tentukan negara kita stabil dalam masa terdekat dan akan menjadi negara yang lebih baik. memang tiada jaminan. lihat saja konsep dalam Pakatan Rakyat yang masing-masing mengekalkan ideologi masing-masing. PAS dengan ideologi negara Islam, DAp dengan menyamaratakan konsep semua kaum yang sudah tentu mendapat tentangan dlm pakatan itu sendiri dan PKR dengan cita-cita menjadi Perdana Menteri yang tertunda 10 tahun yang lalu. bila2 saja mereka akan lari. ....

Junid Bin Gunsalam berkata...

hye mike...

sy mau dulu berguru dengan ko pla ni. kan ko kasi turun 100% ilmu. hehehehe.

sy sangat setuju dengan pendapat ko mike....ciri2 kepimpinan yang baik harus bukan menjadi rahsia lagi dan harus diajar 200% lagi. hehehe

dardie berkata...

Saudara Junid,

Saya secara peribadi juga tidak pernah terlintas untuk melihat bahawa parti PAKATAN RAKYAT itu adalah jaminan masa depan yang baik untuk negara Malaysia amnya dan Sabah Khususnya..Tapi, yalah..sebagai rakyat prihatin, saya juga turut merasakan bahawa adalah tanggungjawab kecil saya untuk memberikan pandangan membina tanpa ada tujuan menjatuhkan sesiapa..Dan dalam harapan saya agar suatu hari nanti apa yang diharapkan itu dapat dirasai..pada masa yang sama juga rakyat harus memantulkan respon kepada apa yang akan diberikan (perubahan kemajuan) kelak..

Saudara,
Hati mana tidak bangga, jiwa mana tidak puas dan fikiran man tidak lega melihat bahawa berdirinya seorang pemimpin itu adalah anak jati bangsa dan bumi sendiri..maka, atas platform itulah kita sebagai yang mengharapkan agar beliau dan jentera terus menerajui kepimpinan dengan lebih cemerlang dan mendapat tempat dihati rakyat..kerana, saya rasa saudara bersetuju dengan saya bahawa kekekalan beliau di tempatnya sekarang adalah sebahagiannya bergantung kepada pilihan rakyat pada pemilihan akan datang..
Oleh itu, sekurang-kurangnya kepada siapa yang membaca komen2 ini (tolak komen2 mengutuk tanpa moral) akan mengambil ianya sebagai panduan kepada pemikiran seharian mengenai politik..secara tidak langsung saya juga turut berharap agar rakyat akan menjadi lebih matang dalam berpolitik...kerana, pada saya kematangan dalam berpolitik itu akan membawa kita kepada suatu tahap kemajuan pemikiran yang lebih tinggi sekaligus mempengaruhi entiti politik dan pemimpin setempat...salam blog.

SRIXON berkata...

sya guess Keling itu ia lah Pengurus Syarikat 'HARUMAS' kan Jurin? LoL

Furen Laoshi berkata...

Saudara,
Harap2 konsep `Guru silat tidak boleh kasi turun 100% ilmu kpd anak murid' hanya terpakai untuk dunia persilatan sahaja. Jangan pula, konsep itu terpakai kepada hal2 peruntukan kewangan untuk pembangunan Kota Marudu. Nanti makin kunsikahang ni Tandik dan Kota Marudu. Jangan maree..gurau je

otomou berkata...

kita harus melihat ke depan..jadikan segala yang berlaku kemarin sebagai pengajaran..
p/s: perjuangan bangsa sejati..perjuanagan berteraskan rakyat..

Tanak Tandik [salam reformasi] berkata...

saya penyokong pakatan rakyat

tapi Dr. Maximus memang ok. namun sedih dia tidak bersama-sama pakatan rakyat. oleh itu, saya tak dapat sokonglah dia. apapun, tak patut ada unsur memfitnah dalam kalangan masyarakat. ini perbuatan keji dan kotor! macam anuar ibrahim kena fitnah! so, Dr. Max harus tabah menghadapi dugaan.

Namun, jangan salahkan Pembangkang terus! sebab pembangkang tak suka memfitnah. tulisan dalam blog mungkin dicipta oleh sesetengah ahli Barisan Nasional sendiri yang mahu beliau dan PBS jatuh tersungkur. lalu dengan mudah menunding jari kepada pembangkang!!

Ingat UMNO tak restui PBS,

so, tawaran istimewa untuk PBS menyertai Pakatan Rakyat. Antaranya:

1. PBS akan menjadi miskin dengan wang tetapi kaya dengan kemuliaan dan kemurnian disisi rakyat.

2. PBS akan diperangi! tapi semuanya mati dalam perjauangan bersama rakyat.

3. PBS menjadi kerdil disisih kerajaan, tapi sangat besar dalam dunia yang cintakan PERJUANGAN RAKYAT UNTUK RAKYAT!!!