Jumaat, Januari 09, 2009

IKUT POLITIK MESTI PANDAI MINUM TAPAI/ARAMAI TI????

Wei kwn2...mari kita bertukar-tukar idea..smenjak beberapa bulan yang lalu saya selalu dengar perbualan yang mengatakan bahawa untuk menjadi pemimpin atau ikut erti kata lain terlibat dalam politik harus dan mesti pandai minum. ungkapan ini saya dengar daripada ckp2 pemimpin2 muda kita. pemimpin ini mengatakan bahawa kita boleh minum sampai pagi bersama dengan orang kita...

secara peribadi, saya tidak setuju dengan pendapat ini yang mengatakan bahawa untuk menjadi pemimpin harus pandai minum sampai pagi dan kadangkala setiap hari. bagi saya sekadar ikut minum dalam keadaan terkawal sekitar 2-3 jam sudah cukup untuk bersama dengan masyarakat. tidak perlu la sampai pagi. ini kerana sikap dan pegangan ini lah yang membuat pemimpin kita lalai dalam menjalankan tanggungjawab. bukannya apa, tidak dinafikan bahawa daripada kegiatan ini lama-kelamaan akan menimbulkan imej yang tidak betul. apatah lagi kegiatan ini dilakukan setiap hari.

sebagai pemimpin, asas dalam kepimpinan ialah kita mesti ada pegangan agama yang kuat. untuk mengelakkan kita di cakap sombong, sudah cukup lah kita bersama aramai ti sekitar 2-3 jam. selepas itu kita minta kebenaran meninggalkan kawasan itu dengan sopan......siou tobpinai kalu ada yang tersinggung. ini cuma pendapat umum daripada saya....demi melahirkan pemimpin dusun tandek yang berkarisma, berwibawa dan berjuang untuk bangsa sendiri , harus ada:

1). pegangan agama yang kuat
2). mempunyai tahap akademik yang baik
3). prihatin kepada masyarakat
4). kepentingan masyarakat mendahului kepentingan peribadi
5). anjal dalam bermacam-macam keadaan

8 ulasan:

Little Mike (LM) berkata...

Salam saudara...

Terima kasih berkunjung ke blog saya kio.. Ba, semakin ramai sudah blog kita dari KM khasnya dari Tandek...

Mari bangun bersuara.. mari kita 'kasihan'kan bumi kita...

Tandek sebelah mana ko? Salam perkenalan... boleh sya tau siapa saudara? hehe.. bagus ba kalau bertahuan...

IsOn berkata...

Saya sudah komen sedikit sebanyak tentang hal mabuk2 ni dalam blog kimaragang wagu.

Pada dasarnya saya sangat bersetuju supaya budaya minum2 (arak) ni, apa lagi sampai pagi, perlu dikikis daripada bangsa kita.

Nota: Isai ko a diti geng tu monotos oku no mogiim dot profile nu nga aso tokito ku. Awasi dara ong mintalang tokou i banar. :)

NONG berkata...

Saya setuju dgn ulasan Lmike om Dr Ison...Saya masih ingat benar Manifesto salah seorang YB kita pad kempen PRU Ke-13 tahun lalu. Salah satu yang beliau tekankan ialah dari segi kerohanian...

Saya sendiri mmongindan(bilang bahasa dusun) sejauh mana dia mampu merealisasikan manifesto "kerohanian" dia tu sebab tengah malam pun saya pernah nampak tu YB sana Pekan Goshen "ARAMAI Tie!..." ketika saya dan suami saya keluar makan tengah malam di satu restoran yang tak perlulah sya sebutkan disini...

Pa'am2 tokou nopo kie...elaan diko'o bery aman.heheheee

Junid Bin Gunsalam berkata...

HELO MIKE..sya pun bru berkenalan dengan saudara mike. sy org kimaragang tandek. sya mengalu-alukan saudara utk bertukar pendapat dlm blog sy ...

Junid Bin Gunsalam berkata...

hye Dr. Nellson,
sy rasa ko kenal sy. kita pernah jumpa di KL dlu waktu kita study.

sy megalu-alukan Dr, untuk sama2 tukar pendapat dan idea dlm laman blog sy.

Unknown berkata...

Sa setuju dengan poin2 ko tu....marilah kita menjadi pemimpin masyarakat yg benar2 berkhidmat utk masyarakat...tahniah geng kerana dipilih menjadi naib ketua pemuda pbs tandek...

Lebon Botong berkata...

blm ada yg kaya ( jutawan ) org kta ( dusun kimaragang )gara2 tapai ...

Tanak Tandik berkata...

aku rasa kau tak layak jadi pemimpin junid sebab:

1. pandai minum. orang kuat agama tak minum memabukkan.

2. tahap akademik baik tapi tidak diguna untuk kebaikan. kau guna untuk mefitnah pakatan rakyat.

3. langsung tak prihatin kepada rakyat. saya urang tandik tak nampak kau punya kerja untuk rakyat. mungkin ada tapi tak cukup untuk diberi gelaran prihatin.

4. kepentingan PBS dan kedudukan kau sebagai pegawai kerajaan lebih utama daripada rakyat. takut gaji hilang!

5. kau tak anjal pun. semua keadaan kau mesti berpihak kepada BN. tak akan berubah, berusaha juga menegakkan benang basah!

so, kau pandai cakap tapi tak bikin.